Obţine mai mult lucrând mai puţin
„Totul ar merge bine, dacă n-aş avea pe cap un asemenea şef!” Vă sună cunoscut?
Atât în România, cât şi pe plan internaţional, relaţia cu şeful se dovedeşte a fi cel mai sensibil aspect al activităţii profesionale, mai important chiar decât salariul şi restul compensaţiilor.
Succesul profesional şi satisfacţia faţă de propria activitate depind, în mare măsură, de abilitatea angajaţilor de a interacţiona constructiv cu diferitele tipuri de şefi.
De aceea, merită să investiţi câteva minute pentru a citi acest articol, ce vă poate spori semnificativ nivelul de satisfacţie şi gradul de control pe care în aveţi asupra percepţiei şefului/şefilor în privinţa activităţii dvs.
1. Câte tipuri de şefi există?
2. Care sunt caracteristicile şefilor „răi”?
Ei conduc prin frică, climatul fiind unul de nesiguranţă, neîncredere, invidie şi delaţiune. De asemenea, practică micromanagementul, adică controlul excesiv şi impunerea soluţiilor lor drept singurele valabile.
Sau ideea că „echipa este ca o familie” îl determină să-şi ţină oamenii peste program, doar pentru că nu-l trage aţa să meargă în garsoniera singuratică pe care şi-a luat-o după ce a divorţat.
Pentru acesta, este extrem de important să-şi mascheze lipsa de cunoştinţe, abilităţi şi experienţă, aşa că ia decizii în mod pripit, fără să adune suficiente informaţii şi să se consulte.
Acesta îşi asumă, în numele echipei, obiective de neatins, după care încearcă să le realizeze printr-un ritm de lucru epuizant şi depăşirea continuă a limitelor.
Vrea doar să i se raporteze rezultate, reducând la minim contactele sale cu colectivul.
3. Ce pot face ca să relaţionez bine cu fiecare tip în parte?
1. Înţelegeţi-vă cât mai bine şeful, în special:
2. Evaluaţi-vă în privinţa:
3. Pe baza acestor informaţii, stabiliţi şi dezvoltaţi cu şeful o relaţie care:
În cazul şefilor dictatoriali:
- notaţi tot ceea ce vă spune, pentru ca să-i daţi siguranţa că îi acordaţi importanţa cuvenită,
- repetaţi apoi cu voce tare toate indicaţiile şi sarcinile primite, astfel încât să-i demonstraţi că aţi auzit ce v-a spus,
- învăţaţi tipul de întrebări şi îngrijorări ale şefului şi începeţi să vorbiţi despre ele înainte de a fi enunţate de şef, ceea ce-i va da multă încredere,
- informaţi-l continuu despre „cum merge treaba”,
- ţineţi o evidenţă strictă a activităţilor, sarcinilor primite şi realizate, consumului de timp şi resurse, astfel încât să-i puteţi răspunde, în mod documentat, la orice reproş sau acuzaţie,
- prezentaţi-vă obiecţiile sau propunerile sub formă de întrebări, de genul „Nu credeţi că am putea să… ?” sau „Consideraţi că ar fi oportun să… ?”.
În cazul managerului excesiv de prietenos:
- folosiţi faptul că are nevoie de discuţii îndelungate pentru a clarifica de la bun început sarcinile şi obiectivele, precum şi aşteptările sale,
- informaţi-l apoi continuu despre „care-i atmosfera” şi reacţiile celorlalte părţi implicate (colegi, furnizori, clienţi etc.),
- dacă este de luat o decizie, înainte de a merge la şef cereţi deja părerea persoanelor cu care se obicei se consultă, şi menţionaţi pe scurt opiniile şi propunerile acestora,
- nu presaţi pentru a obţine o decizie definitivă, mulţumiţi-vă şi cu decizii de etapă, revenind apoi pentru a obţine alte mici decizii etc.,
- întrucât evită cât se poate de mult confruntările, provocaţi-l din când în când spunând că-i apreciaţi în mod deosebit competenţa în evaluarea oamenilor şi că v-ar folosi foarte mult să aflaţi părerea sa sinceră despre activitatea dvs.; în felul acesta veţi putea afla din timp despre eventualele sale nemulţumiri, nu doar în momentul în care vă pedepseşte de ochii superiorului său,
- lăudaţi-vă şeful în faţa colegilor, şefilor săi sau a clienţilor; în felul acesta îl convingeţi că-l respectaţi şi apreciaţi, ceea ce contează foarte mult pentru el.
În cazul şefului incompetent:
- aflaţi cât mai rapid care sunt experienţa, cunoştinţele şi competenţele pe care totuşi le are şi descoperiţi cum pot fi ele folosite în activitatea actuală, astfel încât să-l faceţi să se simtă mai în siguranţă,
- oferiţi-i constant informaţii, mult mai multe decât aţi face cu un manager competent, folosind un ton normal, care să nu-l facă să se simtă „pus la colţ”,
- atunci când este de luat o decizie, propuneţi mai multe variante, fiecare prezentată cu argumentele pro şi contra,
- în cazul în care decizia este proastă, semnalaţi imediat, tot pe un ton neutru, care ar putea fi urmările negative ale aplicării sale,
- lăudaţi-vă şeful în faţa colegilor pentru fiecare lucru bine făcut, în felul acesta îl convingeţi că-l respectaţi şi apreciaţi,
- în cazul în care aveţi o propunere ce încalcă normele stabilite, asumaţi-vă de la bun început responsabilitatea pentru eventualele efecte negative şi acceptaţi să împărţiţi cu şeful reuşitele obţinute.
Dacă aveţi un şef „ştie-tot-şi-poate-tot”:
- clarificaţi de la bun început ce anume aşteaptă de la dvs. şi semnalaţi orice depăşire a capacităţilor sau disponibilităţii dvs.,
- solicitaţi stabilirea unei relaţii de tip mentor-discipol, care vă va permite să obţineţi feedback în timp util şi vă poate aduce o mulţime de informaţii şi soluţii pe care altfel şeful le păstrează doar pentru el,
- detectaţi cât mai rapid care este obiectivul său ascuns, poziţia pe care o ţinteşte, iar apoi stabiliţi dacă vă interesează sau nu să-l însoţiţi şi acolo; dacă da, acţionaţi în aşa fel încât să-i fiţi indispensabil/ă, în caz contrar sunteţi deja pregătit/ă pentru despărţirea de şef;
- folosiţi la maxim resursele pe care un astfel de şef le poate atrage pentru echipa sa: traininguri, seminarii, stagii de perfecţionare etc., ce vă sunt accesibile prin simpla declarare a interesului deosebit pentru dezvoltarea dvs. profesională;
- „vindeţi-vă” cât mai bine, informându-vă şeful în legătură cu orice efort suplimentar (lucru peste program, weekenduri de dezvoltare personală, cărţi comandate pe Internet şi citite etc.);
- folosiţi orice ocazie pentru a menţiona eforturile şi calităţile extraordinare ale şefului în faţa şefilor săi – astfel îl convingeţi de loialitatea dvs.
În contact cu un şef-superstar:
- adunaţi cât mai multe informaţii de la şef în momentul în care vă trasează sarcina: targeturi, termene, resurse, cooperări, aşteptări, consecinţe; puneţi cât mai multe întrebări, pentru a vă asigura că aţi înţeles totul foarte bine;
- folosiţi aceeaşi ocazie pentru a determina şeful să dea telefoanele, să scrie mesajele, să semneze deciziile de care depinde bunul mers al proiectului, chiar dacă este vorba despre chestiuni ce vor apare doar ulterior;
- asiguraţi-vă cât mai multe resurse care să vă sprijine activitatea: informaţii, cărţi, consilieri, relaţii directe etc.;
- nu contactaţi şeful înainte de terminarea proiectului, nici măcar pentru a-i solicita feedback, noi idei, îndrumări sau soluţii;
- ţineţi un jurnal detaliat al tuturor activităţilor dvs., astfel încât să-l puteţi prezenta şefului în momentul evaluării finale;
- imaginaţi-vă unde va fi şeful peste doi ani, apoi întrebaţi-vă dacă aveţi acelaşi drum sau nu; dacă da, faceţi tot ce puteţi pentru a-i facilita ascensiunea, semnalându-i cu prilejul fiecărei evaluări doar ceea ce aţi reuşit; în caz contrar, descoperiţi în ce fel puteţi profita la maxim de perioada lucrată sub conducerea sa: dă bine la CV, vă pune în contact cu persoane importante, vă dă acces la informaţii confidenţiale etc.
Toate aceste tehnici de comunicare permit reducerea la minim a stresului produs de relaţiile cu şeful şi maximizarea eficienţei activităţii profesionale, astfel încât să fiţi un şef cu adevărat bun al vieţii dvs.