16
Aprilie
2014

Faceţi un duş de fericire

Mini-program de auto-coaching

Faceţi un duş de fericire
De parcă două serii de alegeri în România nu ar fi fost de ajuns, evenimentele din Ucraina agită spiritele şi revarsă valuri-valuri de negativitate. Chiar dacă nu suntem neapărat conştienţi de ele, aceste agresiuni emoţionale menite să ne încarce cu teamă, furie, neîncredere, ezitare, deznădejde se depun pe sufletul nostru. 
Nu ştiu cum vă simţiţi, dar eu am constatat că am mare nevoie de un duş emoţional care să mă cureţe şi să-mi redea starea de bine. Nu de alta, dar atât inteligenţa emoţională, cât şi NLP-ul spun acelaşi lucru: luăm decizii bune, sesizăm şi valorificăm oportunităţi, avem contacte sociale şi performăm mai mult atunci când starea noastră emoţională este pozitivă.
Aşa că vă invit să ne pregătim de Paşti făcând împreună un duş de fericire.
Studiile au demonstrat că în creierul nostru există structuri care lansează, de mai multe ori pe zi, câte o rafală de neurotransmităţori ai fericirii. Acestea nu sunt declanşate de atingerea vreunui obiectiv sau obţinerea vreunui beneficiu, ci de vederea unui chip drag ori exprimarea unei valori personale.

Pentru a putea beneficia de efectele lor nu trebuie să facem ceva deosebit, ci mai degrabă să ne oprim din ceea ce facem şi să ne deschidem simţurile spre frumuseţea, iubirea, puritatea din jurul nostru.

Persoanele care s-au amuzat privind câteva clipuri caraghioase înainte de a începe sarcini dificile au avut niveluri de stres mai scăzute, au obosit mai puţin, au putut persista mai mult, au avut mai puţine greşeli şi au găsit mai multe soluţii creative. 
Atunci când suntem fericiţi suntem mai curioşi, mai dispuşi să ne asumăm riscuri gestionabile, să stabilim noi contacte sociale şi să perseverăm în faţa adversităţilor. De aceea, persoanele fericite:
  • au o viaţă socială mai intensă şi mai plină de satisfacţii, 
  • dispun de o sănătate mai bună şi longevitate crescută faţă de ceilalţi,
  • beneficiază de prosperitate pe toate planurile. 
 

Duşul de fericire „aici şi acum”

Fericirea pare a fi una dintre cele mai puţin exploatate resurse naturale de care dispunem, chiar dacă potenţialul său la nivel personal şi social este imens.
De aceea, opriţi-vă o clipă din goana disperată de a obţine viaţa perfectă între slujba perfectă şi casa perfectă, în care să trăiţi cu persoana perfectă şi să aveţi copiii perfecţi (STOP!) pentru a descoperi cât de multă fericire vă aduce ceea ce aveţi, faceţi sau sunteţi deja.
Şi pentru că v-aţi oprit, amintiţi-vă şi bucuraţi-vă câte 30 de secunde de 3 lucruri minunate pe care le-aţi văzut, auzit, simţit, gustat sau mirosit astăzi. Apoi, amintiţi-vă (şi eventual împărtăşiţi cuiva) un banc bun sau o întâmplare amuzantă. Şi doar pe urmă reluaţi-vă activitatea şi sesizaţi diferenţa.
 

Curăţarea pe termen lung

Una dintre caracteristicile fundamentale ale creierului nostru este capacitatea de a învăţa, prin memorarea experienţelor şi blocarea, prin emoţii neplăcute, a repetării unor greşeli. Costul învăţării este însă devierea memoriei spre conservarea preponderent a experienţelor negative, ce sunt foarte rapid reactivate atunci când ne aflăm în condiţii similare şi am putea repeta experienţele anterioare.

în schimb, amintirea momentelor plăcute, fericite, este de obicei mult mai vagă şi mai puţin intensă.

De aceea, este utilă reprogramarea memoriei, nu în sensul ştergerii experienţelor negative, ci al imprimării mai persistente şi detaliate a celor fericite. Pentru a realiza acest lucru, aplicaţi următoarea tehnică:
 

Pasul 1 - Transformarea momentelor liniştite în experienţe fericite

Cum aţi descoperit deja, ni se întâmplă permanent lucruri bune, numai că le acordăm prea puţină atenţie. De aceea, ori de câte ori vă simţiţi fericit(ă), luaţi o pauză de câteva minute, inspiraţi adânc, blocaţi orice sursă de distragere a atenţiei şi lăsaţi senzaţia de fericire să se intensifice şi să se răspândească în tot corpul. Descoperiţi cum se simte fericirea în degetul mic de la piciorul stâng şi în firele de păr rebele din creştetul capului. Auziţi cum vi se schimbă sunetul bătăilor inimii, ori râsul sau vocea atunci când sunteţi fericit(ă). Detectaţi orice schimbare a gustului - gustul plăcut al fericirii - sau mirosului - parfumul succesului. Conectaţi-vă prin toate simţurile la acel moment şi creaţi o experienţă cât mai complexă a sa.
 

Pasul 2 - Savurarea fericirii

Continuaţi această experienţă multisenzorială cel puţin 20-30 de secunde, la modul ideal 1-2 minute. La primele experienţe este posibil să apară o uşoară ameţeală sau o stare de euforie - la fel a fost şi la primele săruturi sau primele experienţe extreme. Este reacţia normală a sistemului neurovegetativ, ce nu este încă obişnuit cu gestionarea unei cantităţi atât de mari de dopamină. Dar tocmai aceasta este dovada că faceţi ceea ce trebuie. Activaţi încă mai mult senzaţiile fizice şi starea de plăcere şi satisfacţie, concentrându-vă atenţia asupra lor şi comentând în gând cât de bine vă simţiţi şi cât de mult vă doriţi să reţineţi toate detaliile. Sau, dacă această experienţă implică prezenţa altei persoane, gândiţi-vă la cât de important este pentru dvs. să vă simţiţi apreciat(ă) sau iubit(ă) de aceasta. Prin adăugarea oxitocinei (neurotransmiţătorul ataşamentelor) la coctailul din creierul dvs., experienţa devine încă mai memorabilă.
 

Pasul 3 - Incorporarea amintirii

Descoperiţi la nivelul corpului locul din care pare să emane fericirea, cel în care aveţi cele mai intense senzaţii. Inspiraţi de câteva ori profund, având atenţia concentrată pe acea zonă,  imaginându-vă cum fericirea se concentrează la loc, adunându-se din tot corpul, în loc să se risipească în exterior. în felul acesta, veţi constata că de la o repetare la alta veţi dispune de o capacitate tot mai mare de a trăi pe deplin fericirea, ce pare a se multiplica în loc să se consume. 
 
Acest paradox a fost denumit de Barbara Fredrickson capacitatea de expansiune şi construcţie a emoţiilor pozitive, care ne permite nu doar să avem acces la toate beneficiile enunţate anterior, ci să şi eliminăm efectele limitatoare şi demotivante ale emoţiilor negative.

Aşa că faceţi cât mai multe băi de plăcere, mândrie, bucurie şi fericire, pentru a vă lărgi gama de opţiuni şi a beneficia de toate oportunităţile pe care perioadele de criză le oferă celor ce nu se lasă înghiţiţi de negativitate.

Şi asta pentru că, întotdeauna, emoţiile sunt alături de noi!